COVID-19: Chroń oczy przed zbyt dużą ilością czasu spędzanego na ekranie

blog_2

Ty i Twoje dzieci prawdopodobnie spędzacie więcej czasu przy urządzeniach mobilnych i ekranach komputerów niż kiedykolwiek wcześniej. Zbyt dużo czasu spędzanego na wpatrywaniu się w ekrany może u niektórych osób powodować zespół widzenia komputerowego lub cyfrowe zmęczenie oczu. Chociaż nie jest to poważny stan, może być bardzo niewygodny i potencjalnie powodować:

  • Bóle głowy
  • Przemęczenie oczu
  • Niewyraźne widzenie
  • suchość oczu
  • Bezsenność
  • Zmęczenie

Poniżej znajduje się kilka przydatnych wskazówek, które pomogą Tobie i Twoim dzieciom uniknąć syndromu widzenia komputerowego:

Mrugaj więcej!

Wpatrywanie się w ekran nadwyręża oczy bardziej niż czytanie materiałów drukowanych, ponieważ ludzie mają tendencję do mrugania o 30-50% rzadziej. Może to również powodować wysychanie oczu. Pamiętaj o mruganiu i wprowadź je w nawyk, gdy skupiasz się na ekranie, ponieważ dzięki temu oczy będą zdrowe i nawilżone.

Stosuj się do zasady 20-20-20

Co 20 minut zrób swoim oczom przerwę, patrząc przez 20 sekund na obiekt znajdujący się w odległości 20 stóp. Pozwoli to oczom odpocząć, a Tobie i Twoim oczom da trochę wytchnienia.

ekran

Zachowaj dystans

Twoje oczy pracują ciężej, gdy widzisz z bliska niż z daleka. Staraj się trzymać monitor lub ekran na wyciągnięcie ręki, czyli w odległości około 25 cali.

Oświetlenie ma znaczenie

Upewnij się, że światło w Twoim otoczeniu ma podobną moc do światła emitowanego przez ekran. Kontrastujące poziomy światła, takie jak patrzenie na jasny ekran w ciemnym pokoju, mogą nadwyrężać oczy.

Rób przerwy od ekranu

Warto wyznaczyć sobie i/lub dzieciom czas "wolny od ekranu", np. podczas posiłków lub na kilka godzin w ciągu dnia. Zaangażuj się w hobby, które nie wymaga ekranu, takie jak rysowanie, czytanie książek, układanie puzzli, gra na instrumencie lub gotowanie (wśród wielu innych).

Nie używaj urządzeń przed snem

Badania pokazują, że niebieskie światło może wpływać na rytm okołodobowy Twojego organizmu, znany również jako naturalny cykl czuwania i snu. Przestań korzystać z ekranów na jedną do dwóch godzin przed snem lub używaj ustawień nocnych, aby zminimalizować ekspozycję na niebieskie światło.

Chociaż ochrona oczu Twojej rodziny w tym stresującym okresie może wymagać nieco planowania, ostatecznie wszystko sprowadza się do równowagi - a to, co działa dla Ciebie i Twojej rodziny, może różnić się od innych.